Onderweg naar huis.

27 juni 2022 - Helmond, Nederland

Op de ochtend van 23 juni hebben we afscheid genomen van de ontzettend vriendelijke Salvatore.

We moesten in Palermo met de boot naar Livorno,  een slordige 20 uur varen.

Het was ontzettend warm en we moesten ons 2 uur van te voren inchecken.

Pwiew dat waren 2 super hete uren.

Dat vond de auto ook en weigerde midden op de boot dienst, door ervaring liet ik hem in zijn vrij staan zodat we het laatste stuk op zijn plaats werden geduwd.

20220623_152040

De bootreis verliep zeer snel, we hebben wel 12 uur geslapen,  ik denk door het gewieg.

Avondeten gemist maar de bon werd in de middag van de volgende dag geaccepteerd voor de lunch.

20220623_185107

We hadden op de vrijdag 24e een B&B geboekt in Livorno.

We zaten weer op een prachtige plek, en midden in de stad. Op 10 min lopen was het strand.

Giovanna begroette ons en ook zei legde haarfijn alles uit.

20220624_16171520220624_161805

20220624_161724

Na heerlijk douche zijn we naar het strand gewandeld en op advies neergestreken op een terras aan de zee. De host had verteld dat het happy hour was en a place to see en to be seen.

Klopte helemaal,  top locatie met heerlijke wijn en prachtige mensen.

20220624_193117

20220624_204150

Wel prijzig.

20220624_192712

20220624_192726

Ten opzichte van Sicilië.

We hebben hier de avond afgesloten en nog wat zelf klaargemaakt om te eten in het appartement.

De 25ste vroeg uit de veren en nadat we bij de bakker een ontbijtje hadden gehad (hoorde bij de overnachting) zijn we met meegenomen lunch van de bakker op weg gegaan naar Lörrach, Duitsland.

Onderweg lekker gepicknict in het mooie Zwitserland.

20220625_132948

Toen we weer op weg gingen kwamen we in de file voor de Gothart tunnel,  zonnetje deed zijn best en ja hoor weer een elektrische storing. Daar stonden we dan midden op de weg, de auto wilde en kon niet meer voor of achteruit.

Made was helemaal in paniek.  Ik liet de auto staan en het verkeer kon ons links en rechts inhalen.

Na een 20 min afkoelen deed de auto het weer en vervolgde we onze weg.

Toen kwam de nachtmerrie,  500m in de tunnel begonnen weer alle lampjes te branden.  Omdat de tunnel in onderhoud was konden we maar 1 rijstrook gebruiken.

De auto bleef wel rijden maar alle elektronica was uitgeschakeld,  geen snelheidsmeter,  stuurbekrachtiging,  rembekrachtiging niets helemaal niets deed het alleen de motor en zo ben ik door gereden.  Weet je hoelang die tunnel is?

Ja bijna 20 km.

Na de tunnel ben ik op de eerstvolgende parkeerplaats koffie gaan  drinken,  ik was toch erg gestrest geraakt van die k..auto.

Na de korte pauze,  startte ik de auto en  of er niets gebeurd was , alle lampjes uit, ook geen motorstoring lampje. Tja breekt m'n klomp.

Hierna heeft tot thuis de auto ook geen kuren meer vertoont.

In Lörrach (DLD) hadden we een gedeeld appartement vlak bij het centrum.  We kwamen pas om half 7 aan maar de goedlachse chinees wachtte ons geduldig op.

Prachtige slaapplaats opnieuw en super schoon.  Het enige nadeel was een gedeelde keuken en balkon.

Na ons opgefrist te hebben zijn we naar het centrum gewandeld,  het was er gezellig druk.

Made haar oog viel op een Oosters restaurant.

Wat hebben we er gesmuld.

20220625_193816

Na het eten zijn we door het centrum gewandeld en verwonderd gestaard naar dikke porche's, BMW's Ferarrari's etcetera. Omdat het dorp tegen de grens bij Bazel ligt. En de Zwitsers  naar Duitsland gaan omdat er alles veel goedkoper is.

In de ochtend geen ontbijt maar wel koffie en thee.  Onze thermoskan gevuld en weer op pad naar huis!!!

Bij het plaatselijke tankstation was de benzine 1,92 en hadden ze verse, warme broodjes en warme appelflappen.

Halverwege lekker geluncht, we hoefde maar 580 km te rijden.

Wat smaakte alles heerlijk en de koffie was super.

Wat is het fijn om thuis te komen.

Devi kwam gezellig langs en onze hond,  Kensi, was ook weer dol enthousiast .

Voor de avond viel was alles opgeruimd,  de tuin picobello (het gras stond 25 cm hoog).

Wat een topper m'n lieve Made.

Ik had nog boodschappen gedaan en nadat alles aan de kant was, hebben we een heerlijke Balinese schotel gegeten.

We hebben nog wat nagelkletst met Devi over de vakantie.

Onze conclusie was dat de Italianen super vriendelijke,  behulpzame mensen zijn. Ze houden van lekker eten en socialiseren.

Ik was in het verleden verschillende keren naar Noord Italië geweest.

Bij de diverse meren.

Daar zijn de Italianen toch anders,  misschien omdat er veel toeristen komen?

De airbenb's ,booking.com hebben er voor gezorgd dat wij prachtig schone en mooie verblijven hebben kunnen vinden,  bedankt daarvoor

We hebben een top vakantie gehad, gelachen,  genoten en ontstresst kunnen we er voorlopig weer tegenaan.

Tot de volgende reis,

Groetjes,